Uneori aveti nevoia de a sti suma a doua variabile sau produsul, etc. Pentru asta avem operatori aritmetici:
A.Adunarea
Pentru a atribui unei variabile suma a altor doua variabile se procedeaza astfel:
Daca vrem doar sa afisam suma a doua variabile:
Nu uitati sa declarati variabilele mai intai.
B.Scaderea
Ca si la adunare se face astfel:
sau pentru a afisa
C.Inmultirea
Ca si la celelalte se face astfel:
sau
Observati ca semnul la inmultire este *.
D.Impartirea
sau
unde var3 este diferit de 0 (altfel va da eroare)
E.Restul
Restul inpartirii lui var1 la var2 se calculeaza astfel:
F.Conteaza tipul variabilei
daca avem
si s este declarat intreg iar a si b reala, pentru a=2.4 si b=2.5 atunci s=4. De aceea la operatiile +-*/ este de preferat ca variabila finala sa fie de acelasi tip cu variabilele asupra carora sa facut operatia.
G.Aplicatie: "Rezolvarea ecuatiei de gradul I"
Un program care rezolva ecuatia de gradul I:
A.Adunarea
Pentru a atribui unei variabile suma a altor doua variabile se procedeaza astfel:
- Cod:
var1=var2+var3
Daca vrem doar sa afisam suma a doua variabile:
- Cod:
cout<<var1+var2
Nu uitati sa declarati variabilele mai intai.
B.Scaderea
Ca si la adunare se face astfel:
- Cod:
var=var2-var3
sau pentru a afisa
- Cod:
cout<<var2+var3
C.Inmultirea
Ca si la celelalte se face astfel:
- Cod:
var1=var2*var3
sau
- Cod:
cout<<var2*var3
Observati ca semnul la inmultire este *.
D.Impartirea
- Cod:
var1=var2/var3
sau
- Cod:
cout<<var2/var3;
unde var3 este diferit de 0 (altfel va da eroare)
E.Restul
Restul inpartirii lui var1 la var2 se calculeaza astfel:
- Cod:
varr=var1%var2;
F.Conteaza tipul variabilei
daca avem
- Cod:
s=a+b
si s este declarat intreg iar a si b reala, pentru a=2.4 si b=2.5 atunci s=4. De aceea la operatiile +-*/ este de preferat ca variabila finala sa fie de acelasi tip cu variabilele asupra carora sa facut operatia.
G.Aplicatie: "Rezolvarea ecuatiei de gradul I"
Un program care rezolva ecuatia de gradul I:
- Cod:
#include<iostream>
int main(){
float a,b,x;
cout<<"Dati a si b pentru o ecuatie de forma: ax+b=0;"<<endl;
cout<<"Atentie a diferit de 0. Daca dati a=0 va da eroare;";
cin>>a>>b;
x=-b/a;
cout<<"Valorea lui x este "<<x;
return 0;
}