StyleGame

Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
StyleGame

Online Tutorials

Va rog sa faceti cunoscut forumu. Cum puteti ajuta? De preferat la status pe yahoo messenger massuri etc. Va urez bafta in a ne ajuta cu respect echipa stylegame

    Inceputuri in C++

    CYobY
    CYobY
    Administrator
    Administrator


    Mesaje : 197
    Data de inscriere : 04/10/2009
    Varsta : 30
    Localizare : VASLUI

    Inceputuri in C++ Empty Inceputuri in C++

    Mesaj Scris de CYobY Sam Oct 24, 2009 4:28 am

    --------
    Curs 1
    --------




    -----------
    Introducere
    -----------
    Un prim exemplu de program C++:

    #include

    void main
    {
    int a;

    cout << "Dati un numarn";
    cin >> a;
    cout << "Ati tastat numarul " << a << endl;
    }
    -----------
    Observatii: <> este operatorul de extractie
    "n" este echivalent cu endl
    cout este "console out"
    cin este "console in"

    Afisarea numerelor double (cu format) se face astfel:

    #include

    void main()
    {
    double b;

    cout << "Dati un numar real:" <> b;

    cout.setf(ios::fixed);
    cout.setf(ios::showpoint);
    cout.precision(2);

    cout << b;
    }
    -----------
    Observatie. cout.precision(2) face ca numarul sa fie afisat cu 2 zecimale
    -----------
    Daca apoi, se doreste afisarea a trei zecimale, se face doar setarea
    cout.precision(3); In general, cout afiseaza un format asemanator cu cel de
    intrare.


    --------------------------
    Supraincarcarea functiilor (caz particular de polimorfism)
    --------------------------
    --------
    Exemplu:
    --------
    #include

    double media(double n1, double n2)
    {
    return ((n1+n2)/2);
    }

    double media(double n1, double n2, double n3)
    {
    return ((n1+n2+n3)/3.0);
    }

    int main()
    {
    cout << "Media dintre 6.0, 7.5 si 8.75 este "
    << media(6.0,7.5,8.75) << endl;
    cout << "Media dintre 8.5 si 10 este "
    << media(8.5,10.0);
    return 0;
    }

    Deci avem 2 functii ave cu numar diferit de parametri. In acest caz
    compilatorul o va alege pe cea ce are numarul corect de parametri.


    ------------------------------------
    Supraincarcarea numelui unei functii
    ------------------------------------
    Inseamna definirea a doua sau mai multe functii cu acelasi nume. Cand
    supraincarcarea numelui unei functii trebuie sa aiba numar diferit de
    parametri formali sau anumiti parametri formali de tipuri diferite. Cand avem
    un apel de functie compilatorul foloseste definitia functiei a carei numar si
    tipuri de parametri formali se potriveste cu argumentele din apelul functiei.

    Folosirea aceluiasi nume pentru a desemna lucruri diferite se numeste
    polimorfism (termen derivat din cuvinte grecesti ce inseamna "multe forme").
    Supraincarcarea este un exemplu de polimorfism.

    ---------------------------------
    Exemplu (special de ambiguitate):
    ---------------------------------
    void f(int a) { cout << a; }
    void f(float a) { cout < se executa f(int a)
    f(x) - unde float x=2.0; -> se executa f(float a)


    ------------------------------
    Apeluri ale functiilor din C++
    ------------------------------
    Se stie ca in C exista 2 tipuri de apeluri ale functiilor:
    - prin valoare (se transmite valoarea)
    - prin referinta (se transmite adresa)
    ----------------------------------------
    Exemplu (interschimbarea a doi intregi):
    ----------------------------------------
    #include

    void schimba(int& a, int& b)
    {
    // Preconditie: parametri formali se numesc "parametri adresa".
    // Postconditie: valorile celor doi intregi de la aceste adrese sunt
    // intershimbate.
    // Mecanismul acesta de apel prin referinta (adresa) este nou si specific
    // limbajului C++. "Legaturile de adresa" sunt facute de
    // catre compilator si sunt transparente programatorului. Ideea este ca se
    // aloca spatiu de memorie pentru parametri adresa
    // "a" si "b" cu specificarea ca inainte de parasirea functiei, valorile
    // de la adresele parametrilor actuali (de exemplu "i" si "j") sunt
    // actualizate cu valorile de la adresele lui "a", respectiv "b". Pe durata
    // executiei functiei, parametrii actuali sunt inaccesibili
    // in cazul nostru, variabilele "i" si "j". Se mai spune ca variabilele
    // actuale sunt "trimise cu totul" (in sensul ca le stiu adresa lor).

    int aux;
    aux = a;
    a = b;
    b = aux;
    }

    void schimba(int *adresa1, int *adresa2)
    {
    // Preconditie: primesc ca parametri adresele celor doua variabile
    // Postconditie: valorile celor doi intregi de la aceste adrese sunt
    // intershimbate.
    // Mecanismul acesta de apel prin referinta (adresa) este vechi si
    // specific limbajului C. "Legaturile de adresa" trebuie facute de
    // catre programator.
    int aux;
    aux = *adresa1;
    *adresa1 = *adresa2;
    *adresa2 = aux;
    }

    void main()
    {
    int i = 2, j = 3;
    cout << "i = " << i << "; j = " << j << endl;
    schimba(i, j);
    cout << "i = " << i << "; j = " << j << endl;
    schimba(&i, &j);
    cout << "i = " << i << "; j = " << j << endl;
    }


    -------------------------------------------------
    Fluxuri de I/O (intrare/iesire) - Fisiere de I/O
    -------------------------------------------------
    Un stream (curent,curs) este un flux de caractere (sau alte tipuri de date).
    Daca fluxul este in program, atunci se cheama flux de intrare altfel este flux
    de iesire. In C++, un flux este un tip special de variabile cunoscut ca obiect.
    Tipul pentru variabile de flux-fisiere de intrare este numit ifstream (input
    file stream), iar pentru iesire ofstream (output file stream).

    --------
    Exemplu:
    --------
    ifstream in_stream;
    ofstream out_stream;

    Aceste doua clase sunt definite in fisierul header , fisier ce
    trebuie inclus cu #include . Variabilele de flux trebuie declarate,
    adica conectate la un fisier. Asta inseamna deschiderea fisierului.

    in_stream.open("fis.dat");

    Putem extrage acum din fisierul "infile.dat" (citim doi intregi):

    int a,b;
    in_stream >> a >> b;

    La fel, putem face deschiderea in acces de scriere:

    ofstream out_stream;
    out_stream.open("outfile.dat");

    Putem scrie acum in fisierul "outfile.dat":

    out_stream << "a=" << a << "b=" << b;

    Fiecare fisier de intrare sau iesire folosit de programul dumneavoastra doua
    nume. Numele fisierului extern este numele real al fisierului, dar acesta este
    folosit doar in apelul de deschidere a fisierului, care conecteaza fisierul
    catre un flux. Inchiderea unui fisier se face astfel:

    in_stream.close();
    out_stream.close();

    unde in_stream si out_stream sunt obiecte din clasele ifstream si ofstream, "."
    este operatorul punct, iar close() este o functie membru din aceste clase.
    --------
    Exemplu:
    --------
    Clasa ifstream are o functie membru numita open si clasa ofstream are de
    asemeni o functie membru numita open. Clasa ofstream are de asemeni o functie
    membru numita precision. (dar clasa ifstream nu are nici o functie membru
    numita precision).

    In general, un obiect este o variabila care are functii asociate. Aceste functii
    se numesc functii membru. O clasa este un tip a carui variabile sunt obiecte.
    Tipul obiectului determina ce functii membru are obiectul. Apelarea unei functii
    membru pentru un obiect se face folosind operatorul "." Sintaxa generala este:

    obiect_apelat.nume_functie_membru(lista_argumente)

    Un alt caz de polimorfism este folosirea aceluiasi nume pentru functii membru
    din clase diferite, cum este cazul lui open. Exista o functie membru fail care
    testeaza daca o operatie de flux a esuat sau nu. Aceasta functie membru este
    valabila pentru ifstream si ofstream.
    --------
    Exemplu:
    --------
    in_stream.open("fisier.dat");
    if (in_stream.fail())
    {
    cout << "Fisier de intrare deschis gresit" << endl;
    exit(1);
    }
    -----------
    Observatie: Functia exit este caracteristica limbajului C si este definita in
    ----------- fisierul antet .




    int main()
    {
    // Acest program citeste doua nume de fisiere unul de intrare, unul de iesire.
    // Apoi citim din fisierul de intrare trei numere intregi,
    // apoi in fisierul de iesire scriem suma lor.
    char fis_in[16], fis_out[16];
    ifstream in_stream;
    ofstream out_stream;
    cout << "Dati numele fisierului de intrare.n";
    cin >> fis_in;
    in_stream.open(fis_in);
    if (in_stream.fail())
    {
    cout << "Eroare la deschidere fisier de intrare.n";
    exit(1);
    }
    cout << "Dati numele fisierului de iesire.n";
    cin >> fis_out;
    out_stream.open(fis_out);
    if (out_stream.fail())
    {
    cout << "Eroare la deschidere fisier de iesire.n";
    exit(1);
    }
    int a, b, c;
    in_stream >> a >> b >> c;
    out_stream << "Suma celor 3 numere este " << a + b + c << endl;
    in_stream.close();
    out_stream.close();
    return 0;
    }

    Am vazut ca formatarea afisarii unui double se face cu:

    out_stream.setf(ios::fixed);
    out_stream.setf(ios::showpoint);
    out_stream.precision(2);

    Functia membru setf (set flag) seteaza un "stegulet". Exista 6 tipuri de
    flag-uri ce pot fi setate (sau nesetate):

    -------------------------------------------------------------------------------
    | Flag | Inteles (semantica intuitiva) | Implicit |
    |---------------------------------------------------------------|------------|
    | ios::fixed | numerele in punct flotant | nesetat |
    | | nu se afiseaza in format exponential | |
    | ios::scientific | numerele un punct flotant | nesetat |
    | | sunt afisate in notatia exponentiala | |
    | ios::showpoint | punctul zecimal si zecimalele zero sunt | nesetat |
    | | mereu afisate pentru numere in punct flotant| |
    | ios::showpos | semnul + este afisat in fata | nesetat |
    | | valorilor pozitive | |
    | ios::right | daca este setat si valoarea latimii campului| setat |
    | | este data cu un apel al functiei membru | |
    | | width, atunci urmatorul articol va fi la | |
    | | capatul din dreapta al spatiului specificat | |
    | | cu witdh | |
    | ios::left | daca este setat si valoarea latimii campului| nesetat |
    | | este data cu un apel al functiei membru | |
    | | width, atunci urmatorul articol va fi la | |
    | | capatul din stanga al spatiului specificat | |
    | | cu witdh | |
    |----------------------------------------------------------------------------|

    Resetarea acestor valori se face cu unsetf (flags)
    --------
    Exemplu: cout.unsetf(ios::showpos);
    --------
    Un manipulator este o functie membru de flux apelata in mod netraditional.
    Acestia sunt plantati dupa operatorul de insertie <<. Deocamdata prezentam
    doar 2 manipulatori: setwidth si setprecision (manipulatorul setwidth este
    echivalent cu functia membru witdh).

    --------
    Exemplu:
    --------
    cout << "Afisam intregii " << setw(4) << 10
    << setw(5) << 20 << setw(6) << 30;

    Iesirea va fi: Afisam intregii 10 20 30

    Manipulatorul precision este echivalent cu functia membru precision.
    --------
    Exemplu:
    -------- cout.setf(ios::fixed);
    cout.setf(ios:showpoint);
    cout << "$" << setprecision(2) << 10.3 << endl
    << setprecision(3) << "$" << 20.5 << endl;

    Iesirea va fi: $10.30
    $20.500
    -----------
    Observatie:
    -----------
    Pentru lucrul cu acesti operatori(setw, setprecision) trebuie
    sa includeti directiva: #include


    -----------------------------------
    Fluxuri ca argumente pentru functii
    -----------------------------------
    Un flux (stream) poate fi un argument pentru o functie. Singura restrictie
    este aceea ca parametrul formal al functiei trebuie sa fie referinta.
    --------
    Exemplu:
    --------
    // Programul urmator ilustreaza instructiuni de formatare a iesirii citeste
    // toate numerele din fisierul "fis_in.dat" si le scrie la
    // ecran si in fisierul "fis_out.dat" intr-o forma frumoasa.




    void afisare_frumoasa(ifstream& fisier_urat, ofstream& fisier_frumos, int
    precizie, int latime_camp);
    // Preconditie: Fluxurile fisier_urat si fisier_frumos sunt conectate la
    // fisiere folosind functia open.
    // Postconditie: Numerele din fisierul fisier_urat vor fi afisate la ecran si
    // in fisier_frumos. Numerele sunt cate unul pe linie, in
    // notatie punct fix (si nu exponentiala) cu precizie cifre dupa punctul
    // zecimal; fiecare numar este precedat de + sau -, in
    // total avand la dispozitie latime_camp caractere.
    int main()
    {
    ifstream fin;
    ofstream fout;
    fin.open("fis_in.dat");
    if (fin.fail())
    {
    cout << "Deschiderea fisierului de intrare a esuat.n";
    exit(1);
    }
    fout.open("fis_out.dat");
    if (fout.fail())
    {
    cout << "Deschiderea fisierului de iesire a esuat.n";
    exit(1);
    }
    afisare_frumoasa(fin, fout, 5, 12);
    fin.close();
    fout.close();
    cout << "Sfarsitul programului.n";
    return 0;
    }

    // folosim acum bibliotecile iostream.h, fstream.h si iomanip.h
    void afisare_frumoasa(ifstream& fisier_urat, ofstream& fisier_frumos, int
    precizie, int latime_camp)
    {
    fisier_frumos.setf(ios::fixed); // nu notatie exponentiala
    fisier_frumos.setf(ios::showpoint); // afiseaza punctul zecimal
    fisier_frumos.setf(ios::showpos); // afiseaza semnul (+,-)
    fisier_frumos.precision(precizie);
    // acum facem setarile si pentru afisarea pe ecran
    cout.setf(ios::fixed);
    cout.setf(ios::showpoint);
    cout.setf(ios::showpos);
    cout.precision(precizie);
    double urmator;
    while (fisier_urat >> urmator)
    {
    cout << setw(latime_camp) << urmator << endl;
    fisier_frumos << setw(latime_camp) << urmator <> citeste un caracter (sau orice alta intrare). Unele lucruri sunt
    facute automat, cum ar fi trecerea peste spatii. Folosind functia membru get,
    nimic nu se face automat (trecerea peste spatii trebuie facuta de catre
    programator).
    --------
    Exemplu:
    -------- char a;
    cin.get(a);
    -----------
    Observatie: argumentul a este de tip output, adica isi modifica valoarea
    -----------
    --------
    Exemplu:
    -------- char c1,c2,c3;
    cin.get(c1);
    cin.get(c2);
    cin.get(c3);

    Presupunem ca la intrare avem:
    AB
    CD
    atunci se va unifica astfel: C1='A',C2='B',C3='n'
    --------
    Exemplu: detectam folosind get sfarsitul liniei.
    --------
    cout << "Dati o linie pentru a o dublan";
    char c;
    do
    {
    cin.getŠ;
    cout << c << c;
    }
    while (c != 'n');

    -----------------------------------------
    Deosebiri si asemanari intre 'n' si "n"
    -----------------------------------------
    Asemanari: intr-o instructiune cout, ele produc acelasi efect.
    Deosebiri: 'n' - valoare de tip char (se poate fi memorat intr-o variabila de
    tip char)
    "n" - este un sir format dintr-un singur caracter dar nu poate fi
    memorat intr-o variabila de tip char
    --------
    Exemplu: __________
    -------- 'a' - un caracter, "a"=|'a'|'

      Data/ora curentă este: Dum Mai 19, 2024 1:10 pm